LAILA MANJA

Pada kali ini saya hendak berkongsi pengalaman menghadiri teater di Istana Budaya. 

Pementasan kali ini bertajuk Laila Manja.  Cerita adaptasi dari filem Melayu arahan dari Allahyarham Jamil Sulong.  Saya lupa pula pelakon utama tetapi jalan cerita masih segar diingatan. 

Memasuki dewan Istana Budaya dengan duduk di barisan kedua tetamu kehormat.  Seronok sangat dengan layanan istimewa dari pihak Istana Budaya. 

Semasa menunggu pementasan bermula, saya kakak dan Buah Hati melihat petikan cerita Mok Chun dll.  Tiba-tiba kami terpandang penyanyi Amy Search dan isteri berdiri untuk mencari tempat.  Kami bersalaman serta saling bertanya khabar lantas mereka berdua mengambil tempat disisi kami demikian juga dengan Iezan dan Farhan.  Rindu dengan mereka sejak percutian di New Zealand baru-baru ini. 

Pementasan bermula dengan semua penonton diminta berdiri dan menyanyikan lagu Negara Ku. 

Adegan pertama terus disogokan dengan Sariyanti menyanyi di taman bunga bersama anak raja muda diikuti watak utama iaitu Nabila Huda sebagai ibu tiri memarahi Laila dan Manja.  Ibu tiri yang garang giler...

Semasa waktu rehat dalam 15 minit saya mengikuti Buah Hati dan kakak  ke bilik yang disediakan khas untuk artis.  Sempat saya menjeling ke arah pintu -pintu bilik yang tercatat nama-nama artis.  Saya memasuki bilik Nabila Huda.  Sempat saya dan kakak bergambar dengannya.

Sambungan pementasan berikutnya tentang penentangan rakyat terhadap pemerintah iaitu Raja.  

Pelbagai perkara yang boleh dikongsi dari teater Laila Sari ini iaitu:

(A) Sahabat akrab tidak menjamin bertahan untuk tempoh selama-lama persahabatan

(B) Perlu terima hakikat walaupun pahit

(C) Tidak mengambil kesempatan memutar belitkan fakta Hanya kerana rapat dengan seseorang

(D) Penonton diajak berfikir bahawasanya sesuatu perkara perlu diselidik sebelum percaya

Secara keseluruhannya saya suka akan setting latar belakang dan pencahayaan.  Watak ibu tiri yang garang dan gedik yang dibawa oleh Nabila, Watak Manja oleh Aeril dan watak bapa yang dibawa oleh suami penyanyi Sapura (maaf terlupa nama) serta sahabat kepada Megat Komeng.. ketiga-tiganya mempamirkan aksi silat yang tidak sumbang.  Watak Megat Komeng dibawa oleh pelakon berparut dimuka (pelakon Juvana).  Hem tidak dinafikan juga kehebatan lontaran vokal beliau dengan watak jahat.  Sari Yanti membawa watak Laila.  Comel sangat.  Cuma masa adegan Laila bertemu Manja tiba-tiba mata saya termasuk habuk pulak.  Eh jeling kiri dan kanan saya lihat masing-masing mengesat airmata..bukan saya seorang yang tersentuh dengan dailog dan adegan tersebut.


Comments

Popular posts from this blog

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 1

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 5

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 4