Nasi Daging

Entah tiba-tiba tekak teringin nak makan Nasi Daging.  Memandangkan daging yang diberi sebelum bercuti raya masih belum dimasak, saya merajinkan diri untuk memulakan misi.  Teringat pula pertama kali saya makan nasi daging sewaktu beraya di rumah kakak.  Dia menyediakan menu ini.  Agak janggal sebab tiada lauk lain.  Tetapi setelah beberapa kali makan tekak dah boleh terima. 

Bahan-bahan:
1/2 kilo daging ( potong kiub sederhana kecil dan rebus)

2 1/2 cawan beras (basuh dan tos)
Sedikit minyak
1 sb marjerin
1/4 kiub pati ayam
2 1/4 air rebusan daging
1/2 cawan susu cair
1 sb sos tomato
*1 sb rempah kurma
*1/2 paket 3 sekawan
*1/2 ulas bawang besar (potong nipis)
*2 ulas bawang putih (potong nipis)
*1 helai daun pandan

Panaskan minyak bersama marjerin.

Tumis bahan bertanda *.  Kacau kemudian masukkan beras.  Kacau rata.

Masukkan air rebusan daging,  susu cair dan sos tomato.

Bila,mendidih, pindahkan ke periuk nasi letrik.

Tambah air jika perlu bergantung kepada,jenis beras yang digunakan.

Hias dengan daun sup dan bawang goreng.

Air Asam
1/2 biji tomato (hiris dadu)
1/2 bawang besar (hiris nipis)
2 biji cili api (potong nipis)
Asam jawa
1/2 sb kerisek
Sedikit air
*2 biji cili merah)
*2 biji cili padi    )...tumbuk
*sedikit garam  )
*sedikit gula      )

Bahan yang ditumbuk dicampurkan dengan bahan-bahan yang lain.

Memandangkan orang kata nak jadi rezeki kawan saya yang raya puasa enam, diA menghubungi saya melalui whatsapp lantas saya meminta dia mengambilnya.  Alhamdulillah beliau sekeluarga boleh menerima masakan ini. 

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada sahabat fb yang tidak kedekut memberi resepi. 


Comments

Popular posts from this blog

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 1

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 5

HADYAI, PATTAYA, BANGKOK 4