RAMADHAN DAN AIDILFITRI 2016

Abang ipar yang saya anggap pengganti abah telah meninggal dunia  pada akhir tahun lepas.  Sudah tentu ketiadaan seorang lagi ahli keluarga ketika menyambut Ramadan dan syawal membuatkan saya dan ahli keluarga arwah yang lain merasakan ketiadaan beliau.

Kalau dulu sewaktu saya ke rumah beliau di bulan Ramadan, beliau pastinya akan menunggu saya bersama kakak dan Permata Hati di TBS seterusnya akan membawa saya makan samada di kedai makan di Setiawangsa mahupun di kedai makan yang terletak dalam perjalanan pulang ke rumah.

Tapi kali ini di tahun ini saya terasa kehadirannya di celah-celah orang ramai di TBS.  Mungkin kerana kenangan lalu terbawa-bawa.   Yang datang adalah kakak dan Buah Hati.  Semuanya kini telah berubah dan kita sebagai insan perlu akur dengan ketentuannya dan perlu redha.

Pada keesokan malam selepas berbuka puasa di Publika,  saya dibawa oleh Buah Hati ke Masjid Wilayah untuk menunaikan solat terawih.   Sekali lagi ingatan saya tertumpu kepada tahun-tahun sebelum ini di mana arwah  akan solat terawih  di sini mahupun solat zohor dan qiamullail.  Seronoknya waktu itu.  Sempat saya melihat kakak akan mencium tangannya selepas solat sewaktu kami bertemu sebelum menuju ke kereta.

Teringat juga saya selalu membuat aneka jenis puding sewaktu berkunjung ke sana dalam bulan puasa.  Tetapi puding kegemaran arwah adalah puding kastad.  Puding ini dan nasi serta lauk pauk yang disediakan kakak akan dibawa berbuka di kedai makan berhampiran tempat kerja Permata Hati.  Pihak restoran tiada halangan kerana Permata Hati selalu makan di situ. Kemesraan keluarga ini jelas bermsin-main di fikiran.

Tapi kini semuanya telah menjadi kenangan.

Tahun ini menjadi semakin hambar.  Tiada persediaan seperti tahun-tahun sebelumnya.  Kalau dulu arwah akan setia menemani kami membeli belah berjam-jam lamanya dan namakan kemana kami nak pergi,  arwah tidak akan mengatakan tidak kecuali arwah telah mempunyai temujanji dengan anak angkatnya.

Kini semuanya telah menjadi kenangan.

Tahun ini bagi saya hanya menukar langsir tingkap di ruangan tamu sahaja  dipadankan dengan langsir pintu sediada.  Penjimatan.

Betul kata orang, keseronokan menyambut syawal adalah di alam kanak-kanak dan remaja. Semakin kita dewasa, semakin kita kehilangan kedua ibu bapa dan sejumlah besar  ahli keluarga semakin hambar suasana Syawal.

Kali ini kalau tiada aral melintang saya akan beraya di utara.   Pengalaman beraya di tempat orang.  Seronok ke tidak? Tetapi semuanya bergantung kepada permohonan cuti raya.  Harap-harapnya lulus.

Dalam menyediakan persiapan raya, setiap tahun saya akan buat biskut ini namanya Biskut Peanut Butter.  Biskut ini tiada jual,di,mana-mana.  Saya perolehi dan pelajari resepi ini dari arwah ibu saya.  Alhamdulillah kerana ada antara cucu-cucu arwah emak suka dengan biskut ini.

Sempat membeli belah di Kenanga dan Publika di butik Rumi.  Memang pada awalnya saya ingatkan di Publika mahal. Tapi tekaan saya meleset.  Harga di sini masih rendah berbanding dengan Shah Alam dan design baju pun ada kelainan.  Patutlah booth Rumi dan butiknya di tingkat 1 (atas Paparich) diserbu , pelanggan tidak menawar langsung.   Tunjuk dan nyatakan size baju pastu terus bayar.  Bagi saya tetap nak ambil tahu juga harga baju sebelum membeli.

Sehari sebelum raya kami bertiga menaiki UBER ke airport  KLIA 2 jam 6.30 pagi.  Flight jam 9.00 pagi.  Kami menaiki Airasia. Agak cuak juga menaiki pesawat apatah lagi dalam bulan puasa kerana saya mengalami masalah tekanan udara sewaktu kapalterbang hampir hendak,mendarat.  Ada orang mengalami tekanan di telinga tapi saya pula di kening.  Sakit tidak terkata.  Tetapi Alhamdulillah tiada apa-apa berlaku.  Sempat saya membelek majalah keluaran Airasia. Belum pun sempat membaca  dah sampai ke Pulau Pinang.  Anak saudara siap menunggu.

Berehat sekejap,  kemudian kami bergerak ke Tokai.   Masing-masing sebok di dapur.  Difahamkan ada kenduri.  Macam-macam hidangan disediakan.   Ads nasi minyak, gulai daging kambing,  nasi impit dengan kuah kacang, laksa penang, ketupat daun palas. Makanan dibungkus dan diedarkan kepada jiran tetangga.  Majlis tahlil dimulakan dikalangan keluarga.

Pagi raya, kami bergerak semula ke Tokai. Hari ini masing-masing melaram dengan baju raya.
Sebaik kami sampai kami  terus menunaikan solat raya di rumah.  Seronok, pengalaman pertama yang tidak dapat dilupakan.  Lengkap dengan khutbah raya.

Selesai sahaja, kami semua menyerbu ke dapur dan memulakan aktiviti makan dan bergambar.  Hujan lebat...

Kami bertiga kemudian ke Penaga beraya bersama orang yang disayang.

Hari raya kedua kami ke Gunung Jerai.  Jalannya dari bawah Agak lebar Seperti jalan menuju ke Tangkuban Perahu tetapi jalan menjadi semakin sempit apabila menghampiri puncak mengingatkan pula jalan di Tioman dari Tekek ke Juara.  Banyak selekoh,tajam.

Kecut juga perut dibuatnya apabila melihat jalan yang curam.  Tapi Alhamdulillah akhirnya kami sampai juga.  Ramainya orang di sini. Kelihatan resort yang dilengkapi dengan restoran, tandas awam serta surau.  Udara di sini tidak sesejuk mana pun.

Selesai bergambar,  kami ke tempat perkelahan yang terletak tidak jauh dari sini.

p
Di sini batang pokok bewarna merah dsn kulit menggerutu. Teringat pula saya seperti pokok di Tangkuban Perahu,  Bandung Indonesia.  Cuma bezanya di,sana batang pokoknya licin.

Memandangkan cuaca sudah mula menunjukan tanda akan hujan, kami bergerak turun.

Keesokan hari kami kembali ke Kuala Lumpur menaiki kapalterbang dan mendarat di Lapangan Terbang Subang.

Popular posts from this blog